Sunday, March 29, 2009

Bahasa Sarawak


Bahasa atau dialek Sarawak adalah bahasa yang digunakan untuk berkomunikasi antara semua kaum di Sarawak. Bahasa Sarawak kebanyakkannya mempunyai bunyi atau sebutan yang hampir sama dengan Bahasa Melayu Kebangsaan.

Contoh:
  1. abis - habis - finished
  2. boyak - buaya - crocodile
  3. coklet - coklat - chocolate
  4. dokon - dukun - witch doctor
  5. empap - hempap - to fall on
  6. gemok - gemuk - fat
  7. halo - halau - chase
  8. ias - hias - decorate
  9. jujor - jujur - honest
Dan untuk menunjukkan rasa bangga aku kat bahasa ibunda aku tercinta, maka dengan rasminya untuk entry ataupun post yang akan datang, 80% aku akan kendalikan dalam bahasa dan dialek Sarawak.

Untuk teman-teman di Semenanjung Malaysia dan Sabah, usah khuatir karena sekiranya anda tidak memahami dan tidak jelas dengan entry-entry yang akan datang ataupun ingin belajar lebih lanjut bahasa sarawak, anda bolehlah PM aku ataupun dengan mudahnya sila komen di entry dan post yang akan datang. Usah jadikan bahasa dan dialek sarawak sebagai penghalang untuk melayari blog aku.

ps:- Aku tiba-tiba jak jadi patriotik lepas dengar lagu Ibu Pertiwiku kat Youtube ngan menjelajah Sarawak kat dalam Google Earth. So, prepare jak entry/post aku lekak tok aku kan handle 80% dalam bahasa ibunda kita. Mun mok handle 100% pun kesian joak ngenang member-member kita semenanjung ngan Sabah.

No comments: